Frinav
Tsubaki har ett väldigt brett program av frinav/
backspärrar för allehanda applikationer där man önskar överföring av vridmoment i ena rotationsriktningen och ”frigång” i andra rotationsriktningen. Tsubakis frinav/backspärrar tillverkas i Japan.
Frinav kan användas som:
» Överrullningskoppling där vridmomentet överförs vid lägre varval och frikopplar vid högre varvtal.
» Stegmatningskoppling där en fram- och återgående rörelse omvandlas till en stegvis rotationsrörelse i en riktning.
» Backspärr i applikationer för att förhindra rotation i en riktning (och frikoppling i andra rotationsriktningen), t ex för stigande eller vertikala transportbanor där man vill förhindra att transportbanan ”backar” vid frånkoppling av drivmotorn.
» Backspärr i applikationer för att förhindra rotation i en riktning (och frikoppling i andra rotationsriktningen), t ex för stigande eller vertikala transportbanor där man vill förhindra att transportbanan ”backar” vid frånkoppling av drivmotorn.
Typ BB har integrerade kullager med dimensioner som kullager #62 för enkel installation. Kan ersätta ett kullager då den klarar radiella laster.
Typ TSS har dimensioner som kullager #62 för enkel installation. Ska monteras tillsammans med ett kullager då den inte klarar radiella laster.
Typ TFS har dimensioner som kullager #63 för enkel installation. Har 2 kilspår på yttre ringen. Ska monteras tillsammans med ett kullager då den inte klarar radiella laster.
Typ BSEU är en backspärr för varvtal upp till 150 rpm. Kan t ex användas för lågvarviga stigande eller vertikala transportörer. Monteras som en ”extra” komponent på axeln man vill förhindra rotation med- eller moturs.
Typ MZEU passar alla applikationer och har egna inbyggda kullager. Finns i många olika utföranden.
Typ BREU arbetar med centrifugalkrafter och har ”frigång” vid höga varvtal. Används vanligen som backspärr vid låga hastigheter och frinav vid höga hastigheter. Finns i många olika utföranden.
Typ MDEU behöver ingen extra lagring då den är lagrad med egna rullar. Mått och prestanda som andra frinav tillverkade i Europa.
Typ 200 är idealisk för lättare applikationer. Måste monteras tillsammans med 2 kullager.
Typ MG är för varvtal upp till 150 rpm med frikopplande innerring.
Typ LD är enkel att montera och är idealisk för lättare applikationer.
Typ MZ/MZ-G kan användas till allehanda applikationer.
Download
Katalog (EN) här: Tsubaki Frinav_Backspärr_Mek_komponenter_CAT4.pdf
och här är en ennan (EN): Tsubaki Frinav_Backspärr_Japansk_kat.pdf